Besluit van de Vlaamse regering betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs.

  • goedkeuringsdatum
    17 JUNI 1997
  • publicatiedatum
    B.S.27/08/1997
  • datum laatste wijziging
    01/09/2015

COORDINATIE

B.Vl.R. 23-2-1999 - B.S. 31-3-1999

B.Vl.R. 9-3-2001 - B.S. 18-4-2001

B.Vl.R. 8-11-2002 - B.S. 24-12-2002

B.Vl.R. 5-3-2004 - B.S. 12-11-2004

B.Vl.R. 20-1-2006 - B.S. 4-4-2006

B.Vl.R. 20-1-2006 - B.S. 4-4-2006

B.Vl.R. 1-9-2006 - B.S. 24-11-2006

B.Vl.R. 19-7-2007 - B.S. 27-8-2007

B.Vl.R. 16-5-2008 - B.S. 4-9-2008

B.Vl.R. 12-10-2012 - B.S. 4-12-2012

B.Vl.R. 10-7-2015 - B.S. 25-8-2015

De Vlaamse regering,

Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, inzonderheid op artikel 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 146, § 2, 148, 149, 150, § 2, 151, 153, 180, 183, 2° en 3° en 195, 6°;

Gelet op het koninklijk besluit nr. 65 van 20 juli 1982 tot vaststelling van de wijze waarop in de inrichtingen voor buitengewoon onderwijs, de ambten van het bestuurs- en onderwijzend personeel, gewijzigd bij decreten van 31 juli 1990, 9 april 1992 en 28 april 1993, en de besluiten van de Vlaamse regering van 25 november 1992, 7 december 1994 en 12 juni 1995;

Gelet op het koninklijk besluit nr. 67 van 20 juli 1982 tot vaststelling van de wijze waarop de ambten van het paramedisch personeel worden bepaald in de inrichtingen voor het buitengewoon onderwijs, met uitzondering van de internaten en de semi-internaten;

Gelet op het protocol van 27 mei 1997 houdende de conclusies van de onderhandelingen die gevoerd werden in de gemeenschappelijke vergadering van het sectorcomité X en van onderafdeling "Vlaamse Gemeenschap" van afdeling 2 van het comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten;

Gelet op het protocol van 27 mei 1997 houdende de conclusies van de onderhandelingen die gevoerd werden in het overkoepelend onderhandelingscomité;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister bevoegd voor de begroting, gegeven op 2 mei 1997;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid, gemotiveerd door de omstandigheid dat het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 in werking treedt op 1 september 1997. Hetzelfde geldt voor de eerste reeks bijhorende uitvoeringsbesluiten.

Het is voor de organisatie van het schooljaar 1997-1998 en voor de rechtszekerheid van schoolbesturen, directies en personeelsleden essentieel dat zij zo snel mogelijk uitsluitsel krijgen over de nieuw toe te passen regelgeving;

Gelet op het advies van de Raad van State gegeven op 5 juni 1997 met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en Ambtenarenzaken;

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK 1. - Algemeen

Artikel 1.

Dit besluit is van toepassing op het buitengewoon basisonderwijs gefinancierd of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap.

Art. 2.

Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

1° cursus : geheel van minimum twee tot maximum drie lestijden, bestemd voor het onderwijs in één van de erkende godsdiensten, de niet-confessionele zedenleer of de cultuurbeschouwing;

2° decreet : het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;

3° externe leerling : leerling die tijdens de periode van normale aanwezigheid van de leerlingen, alleen revaliderende of therapeutische behandelingen ondergaat die verstrekt worden door personen van wie het ambt wordt gefinancierd of gesubsidieerd door het departement Onderwijs met uitzondering van de leerlingen die vallen onder de toepassing van het koninklijk besluit nr. 184 van 30 december 1982;

4° interne leerling : leerling die ingeschreven is in een internaat, de internaten van het gemeenschapsonderwijs uitgezonderd, waaraan verplegers, kinesitherapeuten, logopedisten en/of ergotherapeuten verbonden zijn;

5° interne leerling gelijkgesteld met een externe leerling : leerling die ingeschreven is in een internaat, de internaten van het gemeenschapsonderwijs uitgezonderd, waaraan geen verplegers, kinesitherapeuten, logopedisten en ergotherapeuten verbonden zijn;

6° leerling : leerling die voldoet aan de bepalingen van de artikelen 20 en 21 van het decreet of daar op grond van artikel 23 of 24 van afwijkt;

[6°bis. [[...]] ]¹

7° semi-interne leerling : leerling die ingeschreven is in een semi-internaat, de semi-internaten van het gemeenschapsonderwijs uitgezonderd, waaraan verplegers, kinesitherapeuten, logopedisten en/of ergotherapeuten verbonden zijn;

8° semi-interne leerling gelijkgesteld met een externe leerling : leerling die ingeschreven is in een semi-internaat, de semi-internaten van het gemeenschapsonderwijs uitgezonderd, waaraan geen verplegers, kinesitherapeuten, logopedisten en ergotherapeuten verbonden zijn;

9° teldag : dag waarop de leerlingen, met toepassing van het decreet, worden geteld;

10° telperiode : periode waarin de leerlingen, met toepassing van het decreet, worden geteld;

11° toetsnorm : norm uitgedrukt in uren waarmee de urenpakketten voor het paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel in het internaat, semi-internaat en de school worden vergeleken;

12°[...]²

[ ]¹ B.Vl.R. 20-1-2006; [ ]² B.Vl.R. 16-5-2008; [[ ]] B.Vl.R. 16-5-2008

HOOFDSTUK 2. - Directie

Afdeling A. - Beleidsondersteuning

Art. 3.

[...]

B.Vl.R.23-2-1999

Afdeling B. - Directie met onderwijsopdracht

Art. 4.

§ 1. Met toepassing van artikel 130, § 2 van het decreet wordt de directeur belast met een onderwijsopdracht van :

[14]¹ lestijden in scholen met minder dan 20 leerlingen;

[8]¹ lestijden in scholen met 20 tot en met 39 leerlingen;

[...]¹

B.Vl.R. 19-7-2007

§ 2. Voor de toepassing van § 1 wordt rekening gehouden met de leerlingen uit het kleuteronderwijs en uit het lager onderwijs die in aanmerking komen voor de berekening van de lestijden volgens de schalen van het lopende schooljaar.

§ 3. [...]²

[§ 4. In scholen die minimaal tien leerlingen in het geïntegreerd onderwijs begeleiden, komen de leerlingen die op de eerste schooldag van oktober van het voorafgaande schooljaar in het kader van geïntegreerd onderwijs door de school begeleid werden eveneens in aanmerking voor de toepassing van § 1.]¹

[ ]¹ B.Vl.R. 20-1-2006; [ ]² B.Vl.R. 10-7-2015

Afdeling C. - Bijzondere bepalingen inzake vrijwillige fusies

Art. 5.

§ 1. [Met toepassing van artikel 130, § 2, van het decreet behoudt de adjunct-directeur van een school die ontstaan is uit vrijwillige fusie, zoals bedoeld in artikel 129 van het decreet, gedurende het schooljaar van de fusie en de drie daaropvolgende schooljaren, de onderwijsopdracht waarmee hij belast was tijdens het schooljaar voorafgaand aan de fusie.

Na die periode van vier schooljaren is de adjunct-directeur niet langer belast met een onderwijsopdracht, op voorwaarde dat de school op de teldag ten minste 60 leerlingen telt.]

§ 2. Voor de toepassing van § 1, tweede lid wordt rekening gehouden met de leerlingen uit het kleuteronderwijs en uit het lager onderwijs die in aanmerking komen voor de berekening van de lestijden volgens de schalen voor het lopende schooljaar.

B.Vl.R. 16-5-2008

HOOFDSTUK 3. - Onderwijzend personeel

Afdeling A. - Lestijden volgens de schalen

Art. 6.

[§ 1.]¹ Met toepassing van [artikel 137ter]² van het decreet worden de lestijden volgens de schalen jaarlijks per type vastgesteld volgens de tabellen in de bijlagen 1, 2 en 3 bij dit besluit.

[§ 2. Voor de berekening van het aantal lestijden bij een leerlingenaantal hoger dan voorzien in de respectieve tabellen, worden voor bijkomende leerlingen de drie laatste verhogingen van het aantal lestijden in die tabel telkens herhaald.]¹

[ ]¹ B.Vl.R. 20-1-2006; [ ]² B.Vl.R. 12-10-2012

Art. 7.

Op de lestijden volgens de schalen wordt het aanwendingspercentage 94,5 % toegepast.

Art. 8.

§ 1. Uit de lestijden volgens de schalen verkregen conform de artikelen 6 en 7 worden de betrekkingen en opdrachten geput voor :

de eventuele onderwijsopdracht van de directeur en de adjunct-directeur;

het ambt van kleuteronderwijzer algemene en sociale vorming;

het ambt van onderwijzer algemene en sociale vorming;

het eventuele ambt van leermeester algemene en sociale vorming, specialiteit : lichamelijke opvoeding;

het eventuele ambt van leermeester algemene en sociale vorming, compensatietechnieken braille, type 6;

de lestijden voor de meest gekozen godsdienst, niet-confessionele zedenleer of cultuurbeschouwing.

§ 2. In elke school voor buitengewoon basisonderwijs wordt een lid van het onderwijzend personeel belast met het onthaal, de observatie en de tijdelijke begeleiding van de nieuwe leerlingen die tijdens het schooljaar worden ingeschreven, en/of de leerlingen die bijzondere individuele hulp nodig hebben.

§ 3. Als in een school voor buitengewoon basisonderwijs een lid van het onderwijzend personeel wordt belast met opvoedende activiteiten en/of het permanent onderwijs aan huis, dan kan de opdracht nooit meer bedragen dan een volledige betrekking. Bovendien mag het aantal lestijden nooit meer bedragen dan het aantal besteed aan de opdracht uit § 2.

§ 4. Bij de vergelijking van het aantal lestijden besteed aan de opdrachten uit § 2 en § 3 worden de lestijden voor permanent onderwijs aan huis niet in rekening gebracht.

Art. 9.

De omrekening van de lestijden volgens de schalen naar de gefinancierde of gesubsidieerde voltijdse of deeltijdse betrekkingen en opdrachten bepaald in artikel 8, gebeurt als volgt :

1° de lestijden volgens de schalen voor de types die de school organiseert, worden samengeteld;

2° op dit totaal wordt het aanwendingspercentage toegepast; het resultaat wordt afgerond naar de hogere eenheid als het eerste cijfer achter de komma groter is dan 4;

3° het resultaat wordt verminderd met de eventuele lestijden onderwijsopdracht van de directeur en de adjunct-directeur;

4° de overblijvende lestijden worden toegekend aan het onderwijzend personeel met dien verstande dat elke lestijd besteed aan de lesopdracht uit de lestijden volgens de schalen wordt geput.

Art. 10.

Voor de toepassing van artikel [137bis, § 5] van het decreet is het gemiddeld aantal onderwijsdagen per kind gelijk aan 10.

B.Vl.R. 12-10-2012

Art. 11.

§ 1. Het aantal cursussen van de meest gekozen godsdienst, niet-confessionele zedenleer of cultuurbeschouwing wordt berekend door het aantal leerlingen van de meest gekozen godsdienst, niet-confessionele zedenleer of cultuurbeschouwing op de teldag of in de telperiode :

[voor de types 1, basisaanbod en 8] te delen door 9 voor de eerste 49 leerlingen, en door 10 vanaf de vijftigste leerling;

[voor de types 2, 3, 4, 5 en 9] te delen door 6 voor de eerste 34 leerlingen, en door 7 vanaf de vijfendertigste leerling;

voor de types 6 en 7 te delen door 5 voor de eerste 34 leerlingen, en door 6 vanaf de vijfendertigste leerling.

§ 2. De aldus verkregen quotiënten worden opgeteld en het resultaat wordt steeds naar beneden afgerond. Het resultaat van deze berekening is het aantal te organiseren cursussen.

§ 3. Elke cursus omvat ten minste 2 en ten hoogste 3 lestijden.

B.Vl.R. 10-7-2015

Afdeling B. - Aanvullende lestijden

Onderafdeling 1. - Aanvullende lestijden voor godsdienst en niet-confessionele zedenleer in het buitengewoon lager onderwijs

Art. 12.

§ 1. Met toepassing van artikel 138, § 1, 1° van het decreet worden op grond van het aantal regelmatige leerlingen op de teldag of in de telperiode, aanvullend bij de lestijden volgens de schalen, lestijden gefinancierd of gesubsidieerd voor de cursussen van de minder gekozen godsdienst of niet-confessionele zedenleer.

§ 2. Een cursus van een minder gekozen godsdienst of niet-confessionele zedenleer bedraagt evenveel lestijden als de cursus van de meest gekozen godsdienst of niet-confessionele zedenleer. De verschillende cursussen worden gelijktijdig georganiseerd.

§ 3. Het aantal cursussen van de minder gekozen godsdienst of niet-confessionele zedenleer kan ten hoogste gelijk zijn aan het aantal cursussen van de meest gekozen godsdienst of niet-confessionele zedenleer.

Art. 13.

§ 1. Zodra een leerling wordt ingeschreven voor een minder gevolgde cursus die niet gefinancierd of gesubsidieerd kon worden op grond van de schoolbevolking op de teldag of in de telperiode, wordt deze cursus toch onmiddellijk gefinancierd of gesubsidieerd op dezelfde wijze als bepaald in artikel 12 van dit besluit.

§ 2. Een minder gevolgde cursus die gefinancierd of gesubsidieerd kan worden op grond van het aantal leerlingen op de teldag of in de telperiode, maar waarvoor tijdens het lopende schooljaar geen leerlingen meer zijn ingeschreven, wordt niet langer gefinancierd of gesubsidieerd.

Onderafdeling 2. - Aanvullende lestijden voor permanent onderwijs aan huis in het buitengewoon lager onderwijs

Art. 14.

Met toepassing van artikel 138, § 1, 4° van het decreet worden, aanvullend bij de lestijden volgens de schalen, per leerling die voldoet aan de voorwaarden bepaald in artikel 35 van het decreet, vier lestijden gefinancierd of gesubsidieerd voor het permanent onderwijs aan huis.

[Onderafdeling 3. - Aanvullende lestijden voor de Nederlandstalige scholen in de rand- en taalgrensgemeenten

Art. 14bis t.e.m. 14quater.

[[...]] ]

B.Vl.R. 20-1-2006; [[ ]] B.Vl.R. 1-9-2006

Afdeling C. - Bijzondere bepalingen bij fusies

Art. 15.

[...]

B.Vl.R. 16-5-2008

Art. 16.

§ 1. Op basis van artikel 146 van het decreet krijgt de school [, met uitzondering van scholen voor type 5,] die ontstaan is uit vrijwillige fusie bijkomende lestijden. Deze lestijden worden als volgt berekend :

X : het lestijdenpakket op basis van de reglementering in de veronderstelling dat de structuur van vóór de fusie behouden blijft.

Y : het lestijdenpakket op basis van de reglementering vertrekkende van de nieuwe structuur na de fusie.

Z : het verschil tussen X en Y (X - Y = Z).

§ 2. Het pakket bijkomende lestijden wordt eenmaal berekend en gespreid in de tijd en afnemend van jaar tot jaar toegekend :

het schooljaar van de fusie : 100% van Z;

het eerste schooljaar na de fusie : 75% van Z;

het tweede schooljaar na de fusie : 50% van Z;

het derde schooljaar na de fusie : 25% van Z;

vanaf het vierde schooljaar na de fusie : 0% van Z.

§ 3. De bijkomende lestijden worden niet langer gefinancierd of gesubsidieerd zodra de school opsplitst.

B.Vl.R. 16-5-2008

HOOFDSTUK 4. - Paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel

Art. 17.

§ 1. Met toepassing van artikel 148 van het decreet worden de uren volgens de richtgetallen bepaald door het aantal regelmatige leerlingen, de leerlingen die vallen onder de toepassing van het koninklijk besluit nr. 184 van 30 december 1982 uitgezonderd, per type te vermenigvuldigen met de volgende richtgetallen :

type 1 : 1;

[- type basisaanbod : 1;]²

type 2 : 3,9;

[type 3 : 2,1;]¹

type 4 : 5;

[type 6 : 2,1;]¹

type 7 : 2,9;

type 8 : 1;

[- type 9 : 2,1.]²

§ 2. De som van de producten verkregen op grond van § 1 wordt afgerond naar de hogere eenheid als het eerste cijfer achter de komma groter is dan vier. [...]¹

[ ]¹ B.Vl.R. 8-11-2002; [ ]² B.Vl.R. 10-7-2015

Art. 18.

§ 1. Met toepassing van artikel 149 van het decreet is het urenpakket voor het paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel van scholen van het gesubsidieerd onderwijs waar interne en/of semi-interne leerlingen zijn ingeschreven, afhankelijk van de personeelsbezetting in het internaat en/of semi-internaat.

§ 2. Het urenpakket voor deze scholen wordt afzonderlijk berekend voor leerlingen met een inschrijvingsverslag voor buitengewoon onderwijs van type 4, en de interne en semi-interne leerlingen met een inschrijvingsverslag voor de types 1, 2, 3, 6, 7 of 8, zoals bepaald in artikel 15 van het decreet.

Art. 19.

§ 1. Voor de leerlingen met een inschrijvingsverslag voor buitengewoon onderwijs van type 4 wordt het urenpakket berekend door het aantal interne, semi-interne en externe of ermee gelijkgestelde interne en semi-interne leerlingen uit het gesubsidieerd onderwijs op de teldag te vermenigvuldigen met richtgetal 5. [...]

B.Vl.R.8-11-2002

§ 2. Het urenpakket wordt bovendien begrensd tot het urenpakket dat het voorgaande schooljaar voor deze leerlingen werd gesubsidieerd.

Art. 20.

§ 1. Voor de interne en semi-interne leerlingen uit het gesubsidieerd onderwijs met een inschrijvingsverslag voor buitengewoon onderwijs van type 1, 2, 3, 6, 7 of 8 wordt eerst een toetsnorm berekend door het aantal leerlingen per type op de teldag te vermenigvuldigen met de volgende factor :

type 1, 3 en 8 : 1,60

type 2 : 3,20

type 6 en 7 : 6,72

Het resultaat van deze berekening wordt afgerond naar de hogere eenheid als het eerste cijfer achter de komma groter is dan vier.

§ 2. Het urenpakket voor de schoolgaande internen en semi-internen in het internaat en semi-internaat wordt bepaald door het aantal schoolgaande internen en semi-internen op de teldag te vermenigvuldigen met de personeelsbezetting uitgedrukt in uren per week voor verplegers, kinesitherapeuten, logopedisten en ergotherapeuten verbonden aan het internaat en het semi-internaat. Dit product wordt gedeeld door het totaal aantal internen en semi-internen in het internaat en semi-internaat, zowel schoolgaanden als niet-schoolgaanden. Het resultaat wordt afgerond naar de hogere eenheid als het eerste cijfer achter de komma groter is dan vier.

§ 3. Het urenpakket voor de interne en semi-interne leerlingen in de school wordt berekend door het totale urenpakket paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel te verminderen met het urenpakket voor de externe leerlingen en met het urenpakket voor de leerlingen met een inschrijvingsattest type 4. Het betreft de urenpakketten die tijdens het voorgaande schooljaar werden gesubsidieerd.

§ 4. De totale personeelsbezetting voor de interne en semi-interne leerlingen in de school, het internaat en het semi-internaat is de som van de urenpakketten zoals bepaald in § 2 en § 3.

Art. 21.

§ 1. Als de totale personeelsbezetting, zoals bepaald in artikel 20, § 4, groter is dan de toetsnorm, dan is het urenpakket voor de interne en semi-interne leerlingen dat door Onderwijs wordt gesubsidieerd gelijk aan de toetsnorm verminderd met het urenpakket zoals bepaald in artikel 20, § 2.

§ 2. Is de totale personeelsbezetting zoals bepaald in artikel 20, § 4 kleiner of gelijk aan de toetsnorm, dan wordt voor de interne en semi-interne leerlingen met een inschrijvingsverslag voor de types 1, 2, 3, 6, 7 of 8 een urenpakket berekend zoals bepaald in de artikelen 17 en 22.

§ 3. Als de som van de urenpakketten, zoals berekend in artikel 20, § 2 en artikel 21, § 2 groter is dan de toetsnorm dan is het urenpakket voor de interne en semi-interne leerlingen dat door Onderwijs wordt gesubsidieerd gelijk aan de toetsnorm verminderd met het urenpakket bepaald in artikel 20, § 2. Is de som kleiner of gelijk aan de toetsnorm, dan is het urenpakket gelijk aan dat bepaald in § 2 van dit artikel.

Art. 22.

[...]

B.Vl.R.8-11-2002

Art. 23.

Uit de uren volgens de richtgetallen worden de betrekkingen geput voor :

het ambt van logopedist;

het ambt van kinesitherapeut;

het ambt van ergotherapeut;

het ambt van verpleger;

het ambt van maatschappelijk werker;

het ambt van kinderverzorger;

het ambt van arts;

het ambt van psycholoog;

het ambt van orthopedagoog.

Art. 24.

Met toepassing van artikel 150, § 2 van het decreet worden uit het urenpakket zoals bepaald volgens de artikelen 17 tot 22 :

voor een voltijdse opdracht van arts, psycholoog of orthopedagoog 40 eenheden geput;

voor een voltijdse opdracht van maatschappelijk werker, kinderverzorger, ergotherapeut, kinesitherapeut en verpleger 32 eenheden geput;

voor een voltijdse opdracht van logopedist 30 eenheden geput.

Art. 25.

§ 1. Met toepassing van artikel 149 komen de leerlingen die vóór type 5 verbonden aan een preventorium al ingeschreven waren in een school voor buitengewoon onderwijs van [type 1, basisaanbod, 2, 3, 4, 6, 7, 8 of 9]² in aanmerking voor de berekening van een urenpakket logopedie.

§ 2. Het urenpakket wordt bepaald door per type de gemiddelde aanwezigheid van deze leerlingen tijdens de telperiode te berekenen.

§ 3. De gemiddelde aanwezigheid wordt vermenigvuldigd met de richtgetallen bepaald in artikel 17, § 1. De som van de producten wordt afgerond naar de hogere eenheid als het eerste cijfer achter de komma groter is dan vier. [...]¹

[ ]¹ B.Vl.R. 8-11-2002; [ ]² B.Vl.R. 10-7-2015

[HOOFDSTUK 4bis. - Beleids- en ondersteunend personeel

Art. 25bis.

Met toepassing van artikel 153novies van het decreet wordt aan iedere school voor buitengewoon basisonderwijs een puntenenveloppe voor administratief personeel toegekend.

Art. 25ter.

§ 1. De totale puntenenveloppe voor het gesubsidieerd buitengewoon basisonderwijs wordt per schooljaar berekend door het binnen de begrotingskredieten beschikbare budget voor administratief personeel in het gesubsidieerd buitengewoon basisonderwijs te delen door de geldwaarde per punt. De geldwaarde per punt wordt bepaald door de gemiddelde loonkost van een full-time betrekking te delen door 82.

§ 2. Elke school, met uitzondering van de type 5 scholen, heeft recht op een basisenveloppe van 9 punten.

§ 3. Per school, met uitzondering van de type 5 scholen, wordt een bijkomende puntenenveloppe toegekend die berekend wordt door het gewogen aantal regelmatige leerlingen ingeschreven op de teldag of het gemiddeld aantal regelmatige leerlingen tijdens de telperiode die van toepassing is voor de berekening van de lestijden volgens de schalen, te vermenigvuldigen met de puntenwaarde per leerling en waarbij :

- de wegingcoëfficiënt voor een leerling lager onderwijs gelijk is aan 1 en de wegingscoëfficient voor een kleuter gelijk is aan 0,6636;

- de puntenwaarde per leerling het resultaat is van de volgende bewerking :

totale puntenveloppe - (9 x aantal scholen van het gesubsidieerd buitengewoon basisonderwijs met uitzondering van de type 5 scholen) / totaal gewogen aantal leerlingen gesubsidieerd buitengewoon basisonderwijs met uitzondering van de leerlingen in de type 5 scholen;

- het resultaat van de berekening van deze bijkomende puntenenveloppe wordt afgerond naar de hogere eenheid indien het eerste cijfer na de komma groter is dan 4.

§ 4. Elke type 5 school in het [[...]] buitengewoon basisonderwijs heeft recht op een basisenveloppe van 53 punten. Daarnaast wordt een bijkomende puntenenveloppe toegekend van 41 punten per bijkomende vestigingsplaats.

Art. 25quater.

§ 1. De totale puntenenveloppe voor het buitengewoon basisonderwijs van het gemeenschapsonderwijs wordt per schooljaar berekend door het binnen de begrotingskredieten beschikbare budget voor administratief personeel in het gewoon basisonderwijs van het gemeenschapsonderwijs te delen door de geldwaarde per punt. De geldwaarde per punt wordt bepaald door de gemiddelde loonkost van een full-time betrekking te delen door 82.

§ 2. Elke school heeft recht op een basisenveloppe van 9 punten.

§ 3. Per school wordt een bijkomende puntenenveloppe toegekend die berekend wordt door het gewogen aantal regelmatige leerlingen ingeschreven op de teldag of het gemiddeld aantal regelmatige leerlingen tijdens de telperiode die van toepassing is voor de berekening van de lestijden volgens de schalen, te vermenigvuldigen met de puntenwaarde per leerling en waarbij :

- de wegingscoëfficiënt voor een leerling lager onderwijs gelijk is aan 1 en de wegingscoëfficient voor een kleuter gelijk is aan 0,6636;

- de puntenwaarde per leerling wordt bepaald door de volgende bewerking :

totale puntenveloppe - (9 x aantal gemeenschapsscholen buitengewoon basisonderwijs) / totaal gewogen aantal leerlingen buitengewoon basisonderwijs van het gemeenschapsonderwijs;

- het resultaat van de berekening van deze bijkomende puntenenveloppe wordt afgerond naar de hogere eenheid indien het eerste cijfer na de komma groter is dan 4.

Art. 25quinquies.

Uit de puntenenveloppe, verkregen volgens artikel 25ter of artikel 25quater, kan het ambt van administratief medewerker worden ingericht uit de categorie van beleids- en ondersteunend personeel.

Art. 25sexies.

§ 1 De omrekening van punten naar de gefinancierde of gesubsidieerde voltijdse betrekkingen gebeurt als volgt :

1° indien een betrekking wordt ingericht die de weddenschaal 202 genereert, wordt voor een voltijdse betrekking 63 punten in rekening gebracht.

2° indien een betrekking wordt ingericht die de weddenschaal 158 genereert, wordt voor een voltijdse betrekking 82 punten in rekening gebracht.

3° indien een betrekking wordt ingericht die de weddenschaal 542 genereert, wordt voor een voltijdse betrekking 120 punten in rekening gebracht.

4° indien een betrekking wordt ingenomen door een personeelslid dat ingevolge een beslissing van de administratieve gezondheidsdienst ter beschikking is gesteld wegens ontstentenis van betrekking en wedertewerkgesteld wordt als administratieve medewerker, worden voor een voltijdse betrekking 63 punten in rekening gebracht.

§ 2. Voor de aanwending in uren wordt de toegekende puntenenveloppe omgezet volgens de onderstaande tabel :

Puntenwaarde

63

82

120

Aantal uren

Punten

Punten

Punten

1

2

2

3

2

4

5

7

3

5

7

10

4

7

9

13

5

9

11

17

6

11

14

20

7

12

16

23

8

14

18

27

9

16

21

30

10

18

23

33

11

19

25

37

12

21

27

40

13

23

30

43

14

25

32

47

15

26

34

50

16

28

36

53

17

30

39

57

18

32

41

60

19

33

43

63

20

35

46

67

21

37

48

70

22

39

50

73

23

40

52

77

24

42

55

80

25

44

57

83

26

46

59

87

27

47

62

90

28

49

64

93

29

51

66

97

30

53

68

100

31

54

71

103

32

56

73

107

33

58

75

110

34

60

77

113

35

61

80

117

36

63

82

120]

B.Vl.R. 5-3-2004; [[ ]] B.Vl.R. 19-7-2007

HOOFDSTUK 5. - Sancties

Art. 26.

Onverminderd de bepalingen van artikel 174 van het decreet, worden met toepassing van artikel 177, § 1, 9° en 10° van het decreet de misbruiken bij het tellen van de regelmatige leerlingen voor het lestijden- en urenpakket, en de misbruiken bij het berekenen en aanwenden van het lestijden- en urenpakket die vastgesteld worden door [het Agentschap voor Onderwijsdiensten], bij aangetekend schrijven meegedeeld aan het betrokken schoolbestuur. De mededeling verwijst naar de mogelijke sancties.

B.Vl.R. 12-10-2012

Art. 27.

§ 1. Binnen een termijn van 30 kalenderdagen na de betekening van het aangetekend schrijven kan het schoolbestuur bij [het Agentschap voor Onderwijsdiensten] een verweerschrift indienen. De betekening wordt geacht te gebeuren de derde werkdag na het versturen van het aangetekend schrijven. De herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie, paasvakantie en zomervakantie schorten de termijn van 30 kalenderdagen op.

§ 2. Na ontvangst van het verweerschrift, en uiterlijk 60 kalenderdagen na de betekening van het aangetekend schrijven, legt [het Agentschap voor Onderwijsdiensten] eventueel een dossier met een voorstel tot sanctie voor aan de Vlaamse minister, bevoegd voor onderwijs.

B.Vl.R. 12-10-2012

Art. 28.

Binnen een termijn van drie maanden na de betekening van de in artikel 26 bedoelde aangetekende brief, neemt de Vlaamse minister, bevoegd voor onderwijs, een beslissing omtrent een sanctie. Die beslissing wordt bij aangetekend schrijven meegedeeld aan het betrokken schoolbestuur. Na de termijn van 3 maanden kan er geen sanctie meer worden opgelegd.

HOOFDSTUK 6. - Opheffingsbepalingen

Art. 29.

Ter uitvoering van artikel 183, 2° en 3° van het decreet, worden voor het basisonderwijs de artikelen 2°, § 2, 7, § 3, 8, 11, 12 en 13 van het koninklijk besluit nr. 65 van 20 juli 1982 tot vaststelling van de wijze waarop de ambten van het bestuurs- en onderwijzend personeel worden bepaald in de inrichtingen voor buitengewoon basisonderwijs en de artikelen 3, § 2 en § 3 en 8 van het koninklijk besluit nr. 67 van 20 juli 1982 tot vaststelling van de wijze waarop de ambten van het paramedisch personeel worden bepaald in de inrichtingen voor het buitengewoon onderwijs, met uitzondering van de internaten of semi-internaten, opgeheven.

HOOFDSTUK 7. - Slotbepalingen

Art. 30.

Dit besluit treedt in werking op 1 september 1997 behalve artikel 5 en 16 die uitwerking hebben met ingang van 1 september 1995 en artikel 10 dat in werking treedt op 1 september 1998.

Art. 31.

De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

BIJLAGE 1

LESTIJDENSCHAAL VOOR HET BUITENGEWOON BASISONDERWIJS :

type 1, basisaanbod, 8

lln

lestijden

lln

lestijden

lln

lestijden

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

4

7

10

13

16

19

22

25

28

32

35

38

41

44

47

50

53

56

60

63

66

69

72

75

78

81

84

88

91

94

97

100

103

106

109

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

69

70

112

116

119

122

125

128

131

134

137

140

144

147

150

153

156

159

161

164

167

170

173

175

178

181

184

187

189

192

195

198

201

203

206

209

212

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

101

102

103

104

105

215

217

220

223

226

229

231

234

237

240

243

245

248

251

254

257

259

262

265

268

271

273

276

279

282

285

287

290

293

296

299

301

304

307

310

lln

lestijden

lln

lestijden

lln

lestijden

106

107

108

109

110

111

112

113

114

115

116

117

118

119

120

121

122

123

124

125

126

127

128

129

130

131

132

133

134

135

136

137

138

139

140

141

142

143

144

145

313

315

318

321

324

327

329

332

335

338

341

343

346

349

352

355

357

360

363

366

369

371

374

377

380

383

385

388

391

394

397

399

402

405

408

411

413

416

419

422

146

147

148

149

150

151

152

153

154

155

156

157

158

159

160

161

162

163

164

165

166

167

168

169

170

171

172

173

174

175

176

177

178

179

180

181

182

183

184

185

425

427

430

433

436

439

441

444

447

450

453

455

458

461

464

467

469

472

475

478

481

483

486

489

492

495

497

500

503

506

509

511

514

517

520

523

525

528

531

534

186

187

188

189

190

191

192

193

194

195

196

197

198

199

200

201

202

203

204

205

206

207

208

209

210

211

212

213

214

215

216

217

218

219

220

221

222

223

224

225

537

539

542

545

548

551

553

556

559

562

565

567

570

573

576

579

581

584

587

590

593

595

598

601

604

607

609

612

615

618

621

623

626

629

632

635

637

640

643

646

lln

lestijden

lln

lestijden

lln

lestijden

226

227

228

229

230

231

232

233

234

235

236

237

238

239

240

241

242

243

244

245

246

247

248

249

250

251

252

253

254

255

256

257

258

259

260

261

262

263

264

265

649

651

654

657

660

663

665

668

671

674

677

679

682

685

688

691

693

696

699

702

705

707

710

713

716

719

721

724

727

730

733

735

738

741

744

747

749

752

755

758

266

267

268

269

270

271

272

273

274

275

276

277

278

279

280

281

282

283

284

285

286

287

288

289

290

291

292

293

294

295

296

297

298

299

300

761

763

766

769

772

775

777

780

783

786

789

791

794

797

800

803

805

808

811

814

817

819

822

825

828

831

833

836

839

842

845

847

850

853

856

BIJLAGE 2

LESTIJDENSCHAAL VOOR HET BUITENGEWOON BASISONDERWIJS :

"type 2, 3, 4, 5 en 9

lln

lestijden

lln

lestijden

lln

lestijden

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

5

10

14

19

24

28

33

38

42

47

52

56

61

66

70

75

80

84

89

94

98

103

108

112

117

122

126

131

136

140

145

150

154

159

163

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

69

70

167

171

175

179

183

187

191

195

199

203

207

211

215

219

223

227

231

235

239

243

247

251

255

259

263

267

271

275

279

283

287

291

295

299

303

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

101

102

103

104

105

307

311

315

319

323

327

331

335

339

343

347

351

355

359

363

367

371

375

379

383

387

391

395

399

403

407

411

415

419

423

427

431

435

439

443

lln

lestijden

lln

lestijden

lln

lestijden

106

107

108

109

110

111

112

113

114

115

116

117

118

119

120

121

122

123

124

125

126

127

128

129

130

131

132

133

134

135

136

137

138

139

140

447

451

455

459

463

467

471

475

479

483

487

491

495

499

503

507

511

515

519

523

527

531

535

539

543

547

551

555

559

563

567

571

575

579

583

141

142

143

144

145

146

147

148

149

150

151

152

153

154

155

156

157

158

159

160

161

162

163

164

165

166

167

168

169

170

171

172

173

174

175

587

591

595

599

603

607

611

615

619

623

627

631

635

639

643

647

651

655

659

663

667

671

675

679

683

687

691

695

699

703

707

711

715

719

723

176

177

178

179

180

181

182

183

184

185

186

187

188

189

190

191

192

193

194

195

196

197

198

199

200

727

731

735

739

743

747

751

755

759

763

767

771

775

779

783

787

791

795

799

803

807

811

815

819

823

BIJLAGE 3

LESTIJDENSCHAAL VOOR HET BUITENGEWOON BASISONDERWIJS :

Type 6 en 7

lln

lestijden

lln

lestijden

lln

lestijden

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

6

12

17

23

28

34

40

45

51

56

62

68

73

79

84

90

96

101

107

112

118

124

129

135

140

146

152

157

163

168

174

180

185

191

196

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

69

70

200

205

210

214

219

224

228

233

238

242

247

252

256

261

266

270

275

280

284

289

294

298

303

308

312

317

322

326

331

336

340

345

350

354

359

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

101

102

103

104

105

364

368

373

378

382

387

392

396

401

406

410

415

420

424

429

434

438

443

448

452

457

462

466

471

476

480

485

490

494

499

504

508

513

518

522

lln

lestijden

lln

lestijden

lln

lestijden

106

107

108

109

110

111

112

113

114

115

116

117

118

119

120

121

122

123

124

125

126

127

128

129

130

131

132

133

134

135

136

137

138

139

140

141

142

143

144

145

527

532

536

541

546

550

555

560

564

569

574

578

583

588

592

597

602

606

611

616

620

625

630

634

639

644

648

653

658

662

667

672

676

681

686

690

695

700

704

709

146

147

148

149

150

151

152

153

154

155

156

157

158

159

160

161

162

163

164

165

166

167

168

169

170

171

172

173

174

175

176

177

178

179

180

181

182

183

184

185

714

718

723

728

732

737

742

746

751

756

760

765

770

774

779

784

788

793

798

802

807

812

816

821

826

830

835

840

844

849

854

858

863

868

872

877

882

886

891

896

186

187

188

189

190

191

192

193

194

195

196

197

198

199

200

201

202

203

204

205

206

207

208

209

210

900

905

910

914

919

924

928

933

938

942

947

952

956

961

966

970

975

980

984

989

994

998

1003

1008

1012