OBPWO



Zoeken in OBPWO Projecten
Loading
OBPWO

Onderwijskundig beleids- en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek

Het onderwijskundig beleids- en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (OBPWO) is bedoeld voor de voorbereiding, de uitvoering, de evaluatie en de bijsturing van het onderwijsbeleid en de onderwijspraktijk.

Naast de aankondiging en rapportering van OBPWO-onderzoek, willen we hier ook informeren over ander onderwijsonderzoek. 

Ook kunnen onderzoekers presentaties van hun onderzoeksresultaten aankondigen, of hun rapporten ter beschikking stellen via deze website. Zij dragen de inhoudelijke verantwoordelijkheid voor die informatie.  

In de kijker

Nieuws en oproepen

“Meertaligheid als Realiteit op School” (MARS)
Het OBPWO “Meertaligheid als Realiteit op School” (MARS) ontrafelde aan de hand van zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek de interactie tussen meertalig taalgebruik, de percepties hierover en de impact van meertaligheid op onderwijsprestaties. Het onderzoek keek ook naar de praktijken m.b.t. meertaligheid op school. Meertaligheid is een complexe realiteit die door de verschillende betrokkenen – leerlingen, leerkrachten, schoolleiders – anders bekeken wordt. Spreken van anderstalige versus Nederlandstalige leerlingen stemt niet overeen met de werkelijkheid omdat er geen strikt onderscheiden en homogene groepen zijn. Het onderzoek concludeert dat het tijd is om met een andere bril naar de meertaligheid van onze leerlingen te kijken en, vooral, om ermee aan de slag te gaan.
Beleidssamenvatting en Eindrapport
14/04/2016

 

Om het beleidsgericht onderwijsonderzoek te versterken, wordt een universitair steunpunt ‘beleidsgericht onderwijsonderzoek’ opgericht. De Vlaamse Regering heeft de oproep tot erkenning en subsidiëring van een Steunpunt Beleidsgericht Onderwijsonderzoek voor de periode 2016-2020 goedgekeurd op 26/02/2016 - Oproep Presentatie
29/02/2016 

Vrijgave onderzoeksrapport 'Indicatoren voor de effectiviteit van Professionaliseringsinitiatieven - praktijkbijdrage
19/02/2016

Toekomst beleidsgericht onderwijsonderzoek: naar een steunpunt voor beleidsgericht onderwijsonderzoek
Op 19 oktober vond een overleg plaats over de toekomst van het beleidsgericht onderwijsonderzoek vanwege het Ministerie van Onderwijs en Vorming - Achtergrondtekst enPresentatie
09/11/2015


Centra voor leerlingenbegeleiding doorgelicht

Het consultancybedrijf PriceWaterhouseCoopers (PwC) kreeg de opdracht om een audit uit te voeren van de werking van de CLB’s en van hun samenwerking met het welzijnsaanbod en de preventieve gezondheidszorg.
Daarnaast deed een consortium van onderzoekers van de Universiteit Antwerpen (promotor-coördinator prof. Elke Struyf) en de KU Leuven (promotor Karine Verschueren) een wetenschappelijke review van de leerlingenbegeleiding.
Beide studies zijn uitgevoerd in het kader van de audit leerlingenbegeleiding, opgenomen in het masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs.
Eindrapport audit naar de werking van Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB)
Eindrapport review Leerlingenbegeleiding in een internationaal perspectief
Beleidssamenvatting review leerlingenbegeleiding

13/11/2015

Vrijgave onderzoeksrapport OBPWO-onderzoek 12.02: "Inclusief hoger onderwijs: multi-actoren, multi-methode onderzoek naar het aanbod en het gebruik van ondersteuning voor studenten met een functiebeperking" Eindrapport
21/10/2015

Vrijgave onderzoeksrapport OBPWO-onderzoek 12.01: "Buitenschoolse hulpverlening en zorg op school: Samenhang, afstemming en verklarende factoren" beleidssamenvatting
09/10/2015

Capaciteitsmonitor
Bevolkingsprognoses geven aan dat de kentering van het vruchtbaarheidscijfer samen met de hogere verwachte migratie zal leiden tot een versterkte vernieuwing en verkleuring van de samenleving. Voor het kleuteronderwijs en basisonderwijs zijn de gevolgen van die versterkte vernieuwing reeds enkele jaren zichtbaar in de vorm van een structurele groei van de leerlingaantallen. Hierbij zien we ook regionale verschillen, wat duidelijk geïllustreerd wordt met de inschrijvingsproblematiek in verschillende steden. Deze groei van leerlingen, vooral in steden, en het effect op scholenbouw en schoolinfrastructuur, staat beter gekend als de capaciteitsproblematiek.

 Om te weten wat op ons afkomt, werd vanuit de Vlaamse Overheid een capaciteitsmonitor ontwikkeld. Centraal in de capaciteitsmonitor staat de vergelijking van de verwachte vraag met de verwachte toekomstige aanbodcapaciteit. De capaciteitsmonitor geeft op basis van de vraagprognoses een duidelijk indicatie van de potentiële capaciteitsuitdagingen voor de komende jaren en lijkt dan ook een sterk en objectief beleidsinstrument te kunnen zijn in het kader van de capaciteitsproblematiek.
Technisch rapport: Een capaciteitsmonitor voor het leerplichtonderwijs
Meta-analyse: Een capaciteitsmonitor voor het leerplichtonderwijs
08/10/2015


EINDRAPPORT Analyse van het nieuwe financieringsmechanisme voor de werkingsmiddelen van scholen. Evaluatie van het Financieringsdecreet van 2008 (KULeuven)
06/10/2015

EINDRAPPORT Leerlingenvervoer in Vlaanderen : mogelijkheden en voorwaarden (KULeuven)
06/10/2015

 

 

Vacatures

Er zijn momenteel geen nieuwe vacatures te melden.